söndag 6 januari 2013

Babyvakt och städning

Igår beställde vi äntligen en babyvakt. Jag har velat göra det länge, men det har inte blivit av. Känns väldigt tryggt att ha en då Minnah sover där nere och när vi tittar på film kan det vara skönt att känna att man kan ha på lite ljud och veta att om hon vaknar så hör vi det på den. Men nu har vi haft väldigt lågt på tv:n så att vi kan höra henne. Jag har aldrig kunnat slappna av när vi har tittat på tv eller film med lite högre ljud. Jag sitter liksom och tittar på tv:n och samtidigt lyssnar jag hela tiden efter ljud där nere från M. Men hedanefter kommer jag kunna slappna av :)

I fredags städade jag och Viktor som tokar här hemma i gästrummet, lekrummet och på kontoret. Vi hade så mycket saker där sen renoveringen som vi behövde ta hand om. Phu, det tog tid men det blev väldigt bra! Viktor fixade också till plattorna på utsidan. De låg helt knasigt sen de förra ägarna dränerade. Det blev riktigt bra!
Viktors släkt (faster, farbror och kusiner) skulle komma på besök på lördagen eftersom de inte sett vårt hus eller Minnah, så vi behövde allt ta tag i städningen. Nu fick vi tyvärr ställa in det eftersom Viktor blev sjuk, men samtidigt var det skönt att få en "spark i arslet" och ta tag i städningen. För nu är det ju gjort! Och sen behövde vi göra det tillsammans för jag kände absolut inte för att ta tag i det själv. Väldigt skönt att göra de nu när Viktor har varit ledig också.


Nu ska vi "bara" fixa väggarna i lekrummet. Jag vet inte om vi ska ha tapet eller bara måla och om vi ska lägga golv eller vänta med det. Vi får se hur vi gör och när vi tar tag i det. Snart antar jag... Sen ska det inhandlas en roligare matta också, la bara in en vi hade så länge. Men nu kan vi i alla fall använda rummet :) Riktigt skönt att slippa ha alla leksaker i vardagsrummet, vi har några kvar såklart men det är verkligen skönt ha mer yta nu.

Minnah har verkligen börjat röra sig mer och mer nu. Hon är väldigt försiktig vår lilla tjej, men det tycker jag bara är bra. Då känner hon verkligen efter och prövar sig fram tills hon känner sig redo. Nu är det inte bara att backa som gäller. Nu kan hon också sätta sig upp när hon ligger på mage, hon förflyttar sig i sidled och igår "kröp" hon 2 steg framåt. Hon har också blivit bättre på att ställa sig upp, så nu är det nära :) Hon börjar allt hitta tekniken, men sen har hon också mycket mer tålamod än vad hon ha innan. Hon är så duktig och så himla fin vår tjej. Jag blir verkligen mer och mer stolt över henne för varje dag som går.


Söndag. Imorgon börjar vardagen och rutiner för oss och andra igen. Ganska skönt, men det har varit mysigt att ha varit lediga tillsammans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar