tisdag 13 mars 2012

Skrutten ligger i säte

Jag var hos barnmorskan igår med mamma för en extrakoll för att se efter om skrutten behagats vända på sig. Vi började med att gå igenom lite om hur ett vändningsförsök går till och pratade lite om det. Sen fick jag lägga mig så hon fick känna hur bebisen låg. Hon kände en rumpa längst ner, men kände inte huvudet. Så vi fick gå och göra ett ultraljud denna gången också. Och då såg vi att den ligger med rumpan ner och huvudet upp :( Riktigt surt! Något som i alla fall var skönt var att hjärtljuden inte skenade iväg den här gången som de gjorde sist. Nu låg de på 154. Aldrig någon lugn rytm här inte :) En vilding i magen är det allt!

Så min barnmorska ringde till Mölndals Sjukhus och bokade in ett vändningsförsök. Tyvärr var det fullt den här veckan så vi fick ta en tid i början på nästa vecka... Då ska jag vara där vid 8 på morgonen (på fastande mage), de ska ta CTG och UL för att se hur skrutten ligger. Därefter ska får jag en injektion med Bricanyl, vilket får livmodem att slappna av. Av det kan man tydligen få lite hjärtklappning och känna sig darrig. Det tar ca 5 minuter att ge injektionen och efter det är livmodern tillräckligt avslappnad och då kan vändningsförsöket påbörjas. Efter det får jag vara kvar några timmar under uppsikt, en anledning är för att förlossningen kan komma att starta men också att om de lyckas vända på bebisen så ska de se efter så att den inte vänt sig tillbaka. Om de inte lyckas vända eller om den vänder sig tillbaka blir det att boka in en tid för planerat kejsarsnitt... Ja, jag ska ärligt erkänna att det inte är någonting jag varit beredd på.

Men men, nu är det som det är. Har inbokat mvc besök på måndag när Viktor ska med. Det är då vi ska sammanfatta hela graviditeten. Då ska vi även göra en extra koll för att se om skrutten vänt sig och om den har gjort det blir det att avboka vändningsförsöket. HOPPAS! 

Nej nu ska jag sätta igång och packa ner lite porslin i flyttlådor. Vi behöver inte ha allt framme eftersom vi knappast använder allt porslin. Och sen blir det inga bjudningar hit innan vi flyttar ;) Ser ut som ett bombnedslag här hemma med alla lådor och saker till bebisen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar