tisdag 6 mars 2012

Lättretlig bebis

Jaha, då var jag hemma igen från mitt mvc besök... och idag blv det lite "dramatiskt" kände jag. Först blev det koll av blodtryck som var jätte bra, sen vägde jag mig vilket var mindre bra men det talar vi inte mer om ;) Sen blev det lite allmänt prat med min barnmorska om mina sammandragningar, svullnad i vader och fötter och lite annat. Sen la jag mig på sängen för då skulle vi kolla hur bebisen ligger i magen. Sist var den fixerad, men den här gången var det tydligen mer svårt att känna hur den ligger. Så hon sa att vi skulle kolla på ett ultraljud senare för att vara mer säkra på hur den ligger. Det är nämligen i denna veckan man känner efter hur bebisen ligger i magen. Innan vi gick iväg kollade vi bebisens hjärtljud och JISSES vad de var höga! Skrutten blev arg som vanligt att bli klämd på (blev det sist med, men då sjönk hjärtljuden efter 15 sek) och hjärtljuden sjönk inte denna gången. Så vi bestämde oss för att göra ultraljudet först för att ge bebisen lite tid på sig att lugna ner sig. 

På ultraljudet såg vi att skrutten ligger mer diagonalt och inte neråt som den gjorde sist. Vi gick sedan tillbaka till rummet för att boka in en tid nästa vecka för att se om den har fixerat sig. Skulle den inte ha det måste vi boka in ett "vändningsförsök". För nästa vecka ska bebisen ha fixerat sig. Så nu håller vi tummarna för att vi ska slippa ett vändningsförsök! Sen var det åter igen dags att titta till om skrutten lugnat ner sig... men icke! Hjärtljuden var fortfarande höga och ville inte alls gå ner. Hjärtljuden får inte vara höga en längre stund, utan de måste sjunka. Min barnmorska frågade om jag hade tid att gå ut och gå lugnt i en halvtimma för att "vyssa" bebisen lite för att sen komma tillbaka och se om det har lugnat ner sig annars skulle jag få åka in till sjukhuset för att göra en större kontroll med CTG. Så det var bara för mig att ge mig ut på en promenad en stund och FY vad mycket man hinner tänka mycket på massa olika saker....

Fick ringa Viktor och göra honom förberedd på att åka med mig in till sjukhuset om inte hjärtljuden skulle ha sjunkit för jag vill absolut inte åka in själv...

Efter en halvtimma var jag tillbaka på mvc och fick lägga mig på sängen... hjärtljuden låg nu på 158, vilket fortfarande innebär att skrutten är vaken och aktiv, men de får ligga runt 160. Min barnmorska sa att jag har en väldigt lättretlig bebis där inne :) Som tur var så slapp jag åka in till sjukhuset för en kontroll, skönt! Min bm sa att jag nu skulle ta mig hem och vila och att vi sedan ska synas igen på måndag för att se om skrutten har behagats att vända på sig. 

Jisses, nu hoppas jag att inga mer konstiga saker händer idag! Nu blir det en kopp te och vila framför tv:n en stund. I eftermiddag ska jag hem till bror och äta middag och mysa :) Riktigt härligt! Har inte träffat honom på 2 veckor tror jag nu :( Så det ska bli riktigt roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar