fredag 2 februari 2018

Både svåra och lätta beslut

Då var veckans härligaste dag här, fredag! Solen lyser och det är krispigt ute. Vinden har lagt sig lite, men i förmiddags var det bitande kallt ute tycker jag...

Idag har vi varit på Mc Donalds och ätit lunch. William fick det som belöning för att han haft ögonlappen bra i två veckor nu. Det har verkligen varit både upp och ner med den det senaste. Vissa dagar går det väldigt bra och andra dagar då är det ett rent helvete för att vara ärlig. Han skriker, springer och gömmer sig och är bara helt personlighetsförändrad när han har den på sig. Det är verkligen jätte jobbigt att se 😔 Men idag var det kul att få bjuda dem på lunch eftersom han varit så duktig de senaste veckorna! Han såg verkligen fram emot det! Jag hoppas innerligt vid nästa läkarbesök att de ser att ögat har blivit starkare så att han slipper ha den mer. SNÄLLA!

Vi håller på och velar hur vi ska göra med sovrummen här hemma. Vi har ju inte det problemet att vi inte har några, utan det är mer hur vi ska fördela oss. I nuläget har jag och Viktor vårt rum där nere, även Minnah och William. Sen har vi två sovrum uppe också som i nuläget är gästrum och lekrum. Vi har ytterligare ett mindre rum som Viktor håller på och renoverar nu, men där har vi dator och hyllor med pärmar, böcker och annan skit 😉 Vi har varit inne på att killarna ska få dela rum ett tag, men samtidigt börjar Minnah bli stor och leker helt andra lekar än killarna. Så vi var inne på om hon skulle ha sitt sovrum där uppe som är mycket större än vad hennes rum är nu. Då skulle hon få plats med alla sina leksaker där och kanske även få ett skrivbord. I så fall, skulle Oliwer ta över Minnahs rum där nere, så kan killarna ha rummen bredvid varandra med deras leksaker... MEN, jag gillar inte att Minnah ska sova själv på en egen våning. När är de egentligen redo för det? Hon kanske är det egentligen, men det skulle kännas så konstigt att vi andra sover där nere och inte hon. Vi har velat och velat för jag känner att Oliwer snart måste flytta ut från vårt rum (även om det känns otroligt jobbigt i nuläget 🙈). Men vi har nog kommit fram till att Minnah får bo kvar i sitt rum i ett eller två år till och killarna får dela rum. Skulle det vara så att det inte funkar att ha dem i samma rum, ifall Oliwer t.ex. stör William för mycket på natten, ja då får vi tänka om. De sover bara i sina rum för de har alla leksaker här uppe i lekrummet.

En till sak som vi har velat klart om är vi har kommit fram till att jag ska vara föräldraledig fram till sommaren. Jag skulle egentligen börjat jobba i april och såg enormt mycket fram emot det, första gången faktiskt under mina föräldraledigheter. Men pga flera orsaker så började jag att tvivla om jag verkligen skulle börja i april. Det skulle inte alls bli samma förutsättningar som jag hade planerat från början. Det är riktigt trist att det blev såhär, för jag ville verkligen tillbaka till jobbet och det hade vart bra om Viktor var hemma en längre period. Men, vi fick se det från flera perspektiv. Vad vill han, vad vill jag? Vad är bäst för barnen? Fördelar och nackdelar. Tillslut kom vi fram till att jag är hemma fram till sommaren och sen flyttar vi vår förskola till en annan förskola och då är jag med och startar upp nytt där. Viktor är hemma två dagar i veckan hela hösten, precis som han har varit med Minnah och William. Det betyder att Oliwer får en lugn första höst på förskolan - vilket känns toppen! Då får han det precis som sina syskon har fått 👍 Oliwer ska skolas in i augusti på förskolan och Minnah ska skolas in på skolan och fritids. Det kommer bli svettigt 😅

Min lilla plutt som är överallt just nu. Ställer sig upp, går runt bordet, tar tag i allt! Han har lärt sig att öppna luckorna på tv-bänken! Får tag på telefoner, fjärrkontroller, laddare - allt 😂 Men han är så söt! Charmar sin mamma totalt och självklart vill jag vara hemma med honom och hans syskon fram till sommaren 💓 Vilken tid vi har framför oss! Och jag mår så mycket bättre nu efter att ha velat fram och tillbaka i två veckor hur jag vill göra. Usch vad kasst jag mådde, bara kaos i skallen hela tiden... men nu är det bra för nu har vi bestämt oss.

 Knodden i sina fina byxor från Lindex som jag köpte till honom i julas 💚
Och mina två andra charmtroll ville ha inne-picknick igår. Självklart skulle vi ha det 💙
Bilden bredvid är anledningen till Minnahs magsjuka (fick jag veta igår när jag var på Ikea med en vän). Deras barnrum var nämligen stängt pga magsjuka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar