tisdag 27 februari 2018

Stor tjej

Nu är det snart bara en månad kvar tills Minnah fyller 6 år! Jag märker på flera plan nu att hon håller på att bli stor. Sen är hon bra på att upplysa oss varje dag om hur mycket hon har växt..."mamma, nu når jag ända hit, det gjorde jag inte igår", "mamma, nu är jag snart lika stor som dig", "mamma, visst är jag mycket större än William?". Samtidigt som det är charmigt, så börjar det bli lite jobbigt att höra flera gånger om dagen, haha 🙈 Hon är verkligen redo för skolan, pratar mycket om det och säger att hon längtar till hon ska börja för hon känner sig så stor nu. Jag känner mer kaos typ, lämna på två ställen, ett barn går på SKOLA och två ska gå på förskola. Nu ska vi helt plötsligt in i skolans värld som förälder denna gången och det känns pirrigt. Men självklart kommer det gå som en dans tror jag. Minnah framåt som person och väldigt "redig" om man får säga så om sitt barn. Sen börjar vi såklart känna på lite 6-års trots. Oj oj oj... vår tjej kan ha humör så det skriker om det! Samtidigt är hon också väldigt känslig. Det är inte lätt att vara störst och ha två småbröder, speciellt när en av dem kan vara en riktigt bråk- och retsticka. Ibland ligger hon bakom busen och bråken, men till 80% så är det William som står för dem. Hon är störst och väldigt redig för det mesta, men vi som föräldrar måste också se till henne som person och inte som mest ansvarsfull för att hon är storasyster. Det är stort att lägga det på hennes axlar, men det är lätt att göra det som förälder och det gäller att se upp... Som sagt, det är inte alltid lätt att vara förälder. Man ställs för nya utmaningar hela tiden.

Igår tog vi en härlig dusch tillsammans, jag och min kloka tjej 💓
Idag är kidsen hemma. Jag hade önskat att de skulle vara på förskolan, men Minnah vaknade med huvudvärk som inte ville gå över. Jag såg på henne att hon inte riktigt var bra, och det är inte konstigt att hon får huvudvärk eftersom hon varit väldigt snorig i 1,5 vecka nu och är ruskigt DÅLIG på att snyta sig. Det är liksom läskigt och äckligt tycker hon 🙊 Varför ska något gå lätt liksom? William ville gärna gå idag, men jag orkade ärligt talat inte ta på alla barnen kläder för detta kalla väder och dra med dem till förskolan för att lämna W i 5 timmar... Jag hoppas på att de kan gå imorgon istället. Det hade faktiskt vart skönt att få ett break, både för dem och för mig. 

Vi har tagit vara på den lilla snö vi fått och åkt en hel del pulka 💓


Nu sover Oliwer sen 1 timma tillbaka. Herregud, han är inte rolig nu alltså. Ska bara vara i famnen, gnäller och är ledsen HELA tiden. han blir glad när man busar med honom, men det går ju inte att göra det hela tiden 😩 Jag ville helst inte lägga honom ute i kylan idag, så jag försökte lägga honom här inne. Han gallskrek i sin säng, så jag fick somna honom bredvid mig i min säng. När han somnat la jag ner honom i sin säng igen och vad händer då? Jo han vaknar och gallskriker igen, helt förtvivlat. Just då ville jag bara försvinna...ibland är det verkligen inte enkelt. Att han orkar gnälla och gråta hela tiden! Så det blev vagnen ändå...

Jahopp, vad ska man fixa till lunch då? 😂

#förlåtföralltgnällmenjagärentrötttrebarnsmammajustnu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar