tisdag 31 januari 2017

Syskonkärlek och bråk

Idag har vi varit och hälsat på barnens förskola när de var ute och lekte. Det går fortfarande en släng av magsjuka och så har det också börjat gå hög feber, så vi håller oss fortfarande hemma. Nu har de varit hemma i 3 veckor och Minnah och William saknar verkligen förskolan, det ser jag som ett gott tecken! De trivs verkligen där och vi är oerhört nöjda med den också 😊 Så idag traskade vi dit och lekte lite, det var kul! 

Det går bra att ha dem hemma, William pratar minst om förskolan men det är inte så konstigt. Minnah är äldre och saknar sina kompisar på ett annat sätt. Vi hittar ändå på saker varje dag, så det går ingen direkt nöd på dem. Jag vill ju som sagt INTE ha någon magsjuka, så måste vi hålla oss hemma nästa vecka också så gör vi det. Känns ju trist att ha haft dem hemma så här länge för att sedan riskera att åka på det ändå. Så den här veckan hälsar vi på dem när de är ute 😊
Även om det går bra att ha dem hemma, så ska jag ärligt erkänna att det ibland är riktigt krävande. De har kommit igång rejält med syskonbråk efter jul. Det kan också ha sin anledning eftersom vi varit hemma tillsammans så länge. De är riktigt duktiga på att bråka båda två, men William är snäppet värre än Minnah. Hans temperament och humör är ibland riktigt jobbigt. Inget tålamod, vill gärna retas så mycket som det går, skriker, slåss, springer iväg, blir ARG för absolut ingenting. Puh, ibland vette sjutton vad jag ska ta mig till... Minnah i sin tur är otroligt duktig på att bestämma i leken. William stå här, gör såhär, nej William inte där... ibland kan jag bli tokig på hur hon låter! Likadant är det när de leker väldigt bra själva och så ska hon gå dit och prata med honom, få honom att leka med henne. Då brukar jag säga att hon ska låta honom vara och att de leker så bra själva. Men nej, hon ska leka med honom och sen tar det typ 2 minuter (ibland inte ens det) och så är bråket igång. Det är fullt normalt detta med syskonbråk, jag menar, jag har ju två syskon själv och minns mycket väl hur vi höll på ibland. Men nu får jag känna på hur det är att vara förälder istället 😉

Igår var vi i Ullared tillsammans med mamma, vi hade det riktigt mysigt! Även om det blev lite retande och bråkade där inne, så gick det ändå bra. Jag hittade lite kläder till barnen och till Lillebror. Shoppade en snygg skötväska också, men Viktor var inte så pepp på att använda den sen, haha. Den kanske var för tjejig för hans smak 😂 I måndags när mamma var här hjälpte hon mig att göra rent sittdelen på vagnen. Så nu är den fixad och borttagen och liggdelen sitter på! Den är helt oanvänd eftersom jag köpte vagnen när William var runt halvåret.
Nu har målaren precis varit här och spacklat hela lekrummet. Eller ja, gästrummet. Vi har ändrat oss lite grann... jag låg i soffan en dag och bara kom på att det var super dumt att vi ska renovera ett rum så snyggt och så ska barnen få leka i det! Njae, det kändes inte rätt. Det nuvarande gästrummet ska också renoveras inom en snar framtid, så då kan barnen härja runt i det tills det ska fixas. Så vi får ett fint och fräscht gästrum som kanske om 1 eller 2 år blir Minnahs rum. Vi vet ju inte riktigt hur det kommer att bli, så det känns bra om rummet fortfarande kommer vara snyggt efter renoveringen.

Efter lunchen  har vi plockat fram degen som vi köpte igår, William fixade till en superfin gran och Minnah bakade bullar, donuts och fruktsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar