onsdag 29 april 2015

Denna trots...

Minnah är mestadels helt underbar. Så go och snäll på alla sätt och vis! Hon funderar mycket och är väldigt påhittig :) Men sen kommer det dagar då hon är så in i norden jädrans jobbig! I morse tror jag att jag fick ett och ett annat grått hår... Ibland är det bara så att hon bestämt sig för att bråka om allt. Vad hon ska ha på sig och framförallt vad hon INTE ska ha på sig, vad hon ska äta och INTE äta osv. Oftast har jag ett väldigt bra tålamod, förklarar först för henne och fungerar inte det så gör jag det en gång till (i lugn ton). Förstår hon inte då så ignorerar jag henne eftersom det inte är något att diskutera. Oftast fungerar det. men som i morse var hon på skrik-, gråt, slåss- och bråkhumör. Tillslut slutar det med att jag blir riktigt arg, skriker på henne och bara tar på henne kläderna och går ut (vi ska till förskolan). 

Jag tycker inte alls om när det slutar så, för jag gillar inte att tappa humöret och skrika på en 3-åring :( Jag vet innerst inne att det är en del av barnets utveckling och att det är fullt naturligt, men jag vet också att det är fullt mänskligt att inte orka alla gånger som förälder. Det bästa är att vi alltid slutar som vänner. Vi kramas och pussas och pratar om att det inte är roligt när Minnah blir ledsen och när mamma är arg. 

I måndags fick Minnah åka med Viktor en sväng på gräsklipparen. Hon var lite skeptisk först, men sen ville hon absolut testa. Efter en stund behövde Viktor köra själv eftersom det såg ut att komma regn. Vi har en stor gräsmatta och det var inte helt lätt att klippa med Minnah i knäet ;-) Istället för att vara glad för att hon fick åka med en stund, så blev hon så arg och ledsen att hon inte fick köra mer. Hon stod och skrek och grät! Dessa barn. Oj oj oj vad tålamodet testas ;-)
Nu till lite roligare saker ;-) I måndags tog vi en promenad ner till Gottskär. Det var faktiskt Minnahs idé :) Oj så vackert det var! Nu ska det bara bli lite varmare, så att vi kan köpa glass och njuta av utsikten! Vilken lycka det är att ha havet så nära.
Igår ville Minnah att vi skulle träna lite på golvet. Alltså hon är för söt! Hon la sig ner först och visade en övning för mig :) "Mamma, såhär kan du göra". Sen gjorde vi armhävningar och till sist några squats. William ville också vara med, så vi stod där alla 3 och "tränade" :) 
Förut gick jag och en mamma på Minnahs förskola en PW på 8,5 km med barnvagnarna och sen ikväll ska jag hem till min bror och hans tjej. Då ska jag och svägerskan ta en PW och efter det blir det en fika! Det ska bli super mysigt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar